Alla inlägg under augusti 2007

Av Åsa Jensen - 29 augusti 2007 08:45


Nu skall han ju snart åkta hem och jag hade inte fått några bilder när jag hade äran att rida honom. Så jag drog med mig Anders och Arvid till hagen. Anders med kameran i högsta hugg och jag med sadel och träns. Först började jag med att rida lite i hagen sedan gick vi ned till en annan äng.


Tjalle utan kondis och lite för lite muskler, långhovad och barfota gjorde ändå sitt bästa. Och trots detta imponerar han omigen på mig. Arvid fick också äran att rida denna gentleman. I skritt förståss, annars skulle han med all säkerhet stutsa av i traven :-D


En ynka bild från gårdagenfick jag med mig hit till bloggen. Men det kommer fler. Hua, gillar inte att visa bilder på mig när jag rider. Titta ni på Tjaldur och tänk hur bra han kan gå med en duktig ryttare ;-)


/Åsa


Åja, ni undrar hur det är med era ston....... bara fint. De börjar verkligen få vinterpäls nu


Åsa och TJALDUR!

Av Åsa Jensen - 22 augusti 2007 10:31


Något har hänt..... vi har inget fungerande bredband igen.

Vet inte om det är modemet eller själva bredbandet som krånglar.

Anders försökte få igång det i går kväll men det gick inte. *ledsen*


Så ni som har mailat mig igår om ng kan ni vara snälla att maila mig på asa.jensen@ica.se istället. Här på jobbet funkar det ju. Jag läser mail i dag och på fredag. I morgon är jag ledig för då skall min morfar begravas.


Det är så lugnt och fin i hagen. Hetja och Tibrá stod under "korkeken" och väntade på att det skulle trilla ned ngt gott..... Korkeken är ju ett gammalt äppleträd. Men det är inte mycket äpplen på och de som är verkar sitta hårt. Till Hetja och Tibrás förtret. Fortfarande ingen brunstig. Hetja och Tjaldur piper mot varandra men hon har ingen direkt brunst och han är inte mer intresserad än att skrika lite. Inte vad jag har sett i alla fall.


Ha det gott så länge!


/Åsa


Av Åsa Jensen - 20 augusti 2007 11:36


I går kväll pratade jag med Hetjas matte och efter det så slog det mig som en blixt från en klar himmel. Snart åker allt stona och Tjalle HEM! Jag vill inte! Ett tag i somras kände jag mig trött och lite sliten. Men nu känner jag att jag inte vill att betäckningsäsongen skall ta slut. Tänk så tyst och tomt det blir när inga stoägare kommer och hälsar på, ringer eller mailar. Ingen gosig Tjalle mysa med i hagen. Han är så härlig när han kommer fram och lägger huvudet i famnen på en och tittar under lugg (läs massvis med lugg). Försiktigt blåser han varm luft på en..... Åh nu får jag nästan tårar i ögonen.


Om det är någon från Norrland som läser denna och inte har bestämt er för att betäcka med Tjaldur så säger jag TVEKA INTE! Han är helt enkelt underbar att rida och i all, verkligen all hantering. En mer gentleman finns helt enkelt inte. Han lyssnar fullt ut på mig i ALLA lägen och alltid kan man känna sig helt trygg.


Vordis, Röskva, Jörp, Tibrá och Saga njuter tillsammans med sin hingst. Nu är de så sams och kompisar gör en ngt skall alla göra det. Härligt att se.


Dimma åkte hem i lördags. Efter det att vi fått släpa henne ur hagen. *skrattar* Märkligt, det verkar vara mer regel än undantag att de inte vill åka hem. Jaja, Tjaldur är ju så tjusig att man förstår stonas förtjusning.


Jag har fått mycket positiv respons när det gäller hingsstationen i sommar. Det tackar jag ödmjukast för. Ni skall veta att det värmer och sporrar mig till att göra det ännu bättre till nästa gång. Tack alla ni gulliga!


/Åsa

Av Åsa Jensen - 18 augusti 2007 13:07


För några dagar sedan öppnade jag till Jettadalen igen. Där de gick från allra första början. Men ingen utom Tjaldur ville gå över bäcken. I går hade Tjalle, Vordís, Röskva och Dimma redan gått över och var på nytt härligt bete. I dag tog jag Saga och Hetja i grimma och grimskaft och ledde dem över. Tibrá och Jörp hängde efter lösa. Nu är hela flocken samlade och allt är frid och fröjd. Betet är grönt och fint och Saga blev överlycklig :-D


Fortfarande ingen i brunst.


Saga smaskar det gröna gräset.


Arvid rider Leikna med barbackajord.

Han red henne till hagen och jag gick och ledde en häst. Efter hon släpptes i hagen red vi tillsammans tillbaka på Leikna. Hon är en klippa!


/Åsa

Av Åsa Jensen - 16 augusti 2007 12:16


Ja "lilla" Blika som kom för två veckor sedan och skulle komma i brunst någon dag efter har nu äntligen brunstat, blivit betäckt och fått åka med husse hem. I går kväll kom Uffe på väg från Tyskland och i brist på rum hos det lokala Bed and Breakfast så sov han i vår bäddsoffa. Jag var lite rädd att han skulle ha svårt att sova då bockjakten började i dag så Anders och vovven gick upp vid 4-tiden. Men Uffe sa att han hade sovit som en stock!


Vid sju började jag leta efter Blika i hagen. När klockan var 7.30 hade jag tröttnat. Gick och hämtade Tjaldur i grannhagen och lät honom leta efter henne. Då tog det bara några minuter och vips så återfanns Blika. Högst uppe på berget i skogen hade hon gömt sig. Ytterligare en dam som inte vill åka hem *skrattar*


Blika ville inte heller gå på transporten. Men med ett rep bakom rumpan så "flög" hon in.


Dyngsur och genomsvett satte jag mig i bilen och åkte till jobbet.


Fortfarande ingen brunst hos Vordís och det bådar gott. Jag håller alla tummar jag har *flin* på att det skall gå vägen och bli ett fint Tjaldurföl.


Dimma och Tibrá åker hem på lördag och kvar blir då:

Tjaldur, Hetja, Vordís, Röskva, Jörp och Saga


I går flyttade vi Leikna, Stjarni, Litla-Min, Dísa och fölet till nytt bete med knähögt gräs. Jag får ont i magen när jag tänker på hur tjock Leikna komer bli. Men det behöver betas och jag får väl rida desto mer. Litla-Min var helt överlycklig över att få springa med som handhäst. Första gången och hon skötte sig galant. Trygg och nyfiken! Men det höll på att sluta med en avtrillning efter 500 m. Vi töltade på för att komma undan från ett dumt backkrön då blev hon så lycklig att hon bockade. Det ryckte till i hela mig så jag var nära att dimpa i backen. Leikna blev sur hon också över rycket. Hon höll ju faktiskt på att tölta!!!


Utmed vägen mötte vi flera glada miner när de såg karavanen. Lillemannen som skuttade fram och visade upp sig gör ju att folk smälter.


Nähä nu skall jag ta och käka lunch *slickar mig runt munnen*


/Åsa

Av Åsa Jensen - 14 augusti 2007 11:14


I går fick jag meddelande från Drottnings mamma att lilla Drottning är ultaljudad och dräktig! Hon var hela 2 månader gången! Åh vad det värmer i hjärtat att höra. Synd att det är så långt till nästa sommar när alla Tjaldurfölen tittar ut. Spännande att se.


På tal om hingstar.... jag har fått erbjudanden på några andra hingstar att ha på station nästa år. En av dem vill jag VERKLIGEN ha här han är gudomlig och har kanonstam. Roligt att få förtroende att ta hand om dessa dyrgripar. Jag hade ju tänkt att ha ett hingst-fri-sommar 2008 och tillbringa mer tid i Varberg och med Arvid, men nu börjar det blir svårt att hålla det :-D Och efter denna kanonsommar med alla härliga hästar och ägare kommer jag garanterat inte att hålla mitt löfte till mig själv. Men kanske jag kan kombinera sommar i varberg och hingst.... hrm....tål att tänka på.


Har tagit tag i min annonsering om lösdrift. Eftersom jag har beslutat att köpa in en ligghall på 35 kvadratmeter och skall ha unghingstarna där så finns det plats för 2 st till. Satte ut en annons i dag och så får vi se vad som händer.


I Tjaldurflocken är det lugna gatan nu. Saga som borde ha kommit i brunst nu sedan flera dagar tillbaka visar INGA tecken på det. Inte ens när Tjaldur hade varit ifrån dem och kom tillbaka brunstades det. Bara vanligt hälsande. Undra om hon inte lurade mig och matte och tog sig första dagen hon kom.

Bara hon blir dräktig så spelar det ingen roll när de gjorde DET *flinar*


Vordís har inte heller börjat brunsta igen så håll tummarna att det tog sig när vi handbetäckte. Men nu så här senare på sommaren så är brunsterna lite si och så så än ropar jag inte hej.


Inga bilder i dag, tyvärr vänner ni får vänta lite till....


/Åsa


Av Åsa Jensen - 11 augusti 2007 10:21


Nu har ni väl nästan tappat hoppet om mig och bloggen? Men allt är en kombination av mycket att göra, data OCH framförallt bredbandsproblem! För tre dagar sedan kom jag ut på nätet och satte mig och skrev långt och med många fina bilder. Då händer det som inte får hända. När jag skall spara tappar jag uppkopplingen och allt försvinner. Många fula ord strömmade ut.... precis som en gång förut, om ni mins.


Nåväl nu hoppas jag att detta skall komma upp och att ni kan följa oss här igen.


Tjaldur har nu 7 damer kvar i sin stohage och Bleika som går i hagen bredvid. Bleika har äntligen kommit i brunst och är betäckt första gången i går. Hennes brunst blev hela 2 v förskjutet till min och mattes förtvivlan. Men nu är vi i gång och det är härligt!


När vädret slog om och blev så varmt helt plötsligt var det som om hästarna blev lite chockade. De har inte gjort mycket annat än att stå och vifta insekter, äta och bada i leran!


En av dem har fått ett sår på bakbenet som nu i värmen inte riktigt vill läka. Dessutom är det ju rötmånad så det är svårare med såren. Men det är ytligt och än så länge känner jag ingen oro. Såret skall få sig en omgång i dag igen och så får vi avgöra om det är värre, bättre eller samma som igår.


Mmmm någon av tjejerna luktar gott.....


Måste lukta en gång till.


Men hej är du här?!


Nu joggar jag iväg, har inte tid med dig mer!


Bleika och Drottning i sin egen hage.


Tjejgänget på andra sidan hagen.


Jörp, Saga och Vordís betar på sluttningen.


/Åsa

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards