Alla inlägg under februari 2008

Av Åsa Jensen - 28 februari 2008 21:49


Vi skall ju åka till Hemsedal på söndag och då händer det som hände förra året..... Arvid blir sjuk! Han har precis som förra året inte varit sjuk under hela vintern och så precis innan vi skall åka smäller det till. Fast denna gången är värre än förra.... nu är det maginfluensa. Ja, jag ser hur ni alla ryggar tillbaka och till och med är rädda att bli smittade genom skärmen. Förstår ni då hur jag och Anders känner oss? Med snabb huvudräkning så inser man snabbt att blir vi dåliga så är det på....natten till söndag *rullar med ögonen* . Bussen till Hemsedal går på söndagmorgon! Feber, förkylning och annat går ju. Men inte sjutton kan man sätta sig på en turistbuss med spysjukan. Vi tog varsin rejäl sup i kväll och jag svalde ned minst 10 vitpepparkorn. Men jag hyser inget direkt hopp att jag skall klara mig. *suckar djupt*


På eftermiddagen var vi i hingsthagen och hade även med oss kameran. Tyvärr var det i skymningstid så bilderna blev inte så bra skärpa på. Men så här ser det ut hos oss och våra killar dagen innan skottdagen.


Spænir, Åsa, Fífill och Hildir. Bröderna grus :-D


Arvid snackar med Hildir...men alla vill vara med som vanligt.


-Men mamma, vi har ju en orange häst. sa Arvid i dag. Ja, här är våran "oranga" häst med sitt passande namn... Fífill.


Nähä, nu skall jag se om Arvid vågar gå och lägga sig i sin säng. Han sitter för tillfället och tittar på Avatar.

Ha det!


/Åsa

Av Åsa Jensen - 26 februari 2008 15:13


På söndag åker vi till Hemsedal och jag längtar så jag blir tokig. Arvid är laddad och ser fram emot att kunna åka från toppen första dagen redan. Förra året var ju första gången han åkte skidor så det tog i alla fall två dagar innan han åkte alla backarna. Barn! De är helt makalösa på att lära sig nya saker.


I går var det "Lennart dagen" igen. Helena och Þota åkte med oss så Helena kunde träna i ridhus. Lennart var mycket nöjd med Leiknas bakbensverksamhet i går. -Hon sätter under sig mycket bra nu och är jämn och fin! var hans utlåtande. Hurra sa jag! Jag har slaviskt tränat på våra "Magnusövningar" och de verkar ju gått hem. Jag har själv kännt att hon börjat vinkla under sig mycket bättre, och detta på bara lite drygt en vecka. Hon är läraktig min tösabit. Det känns så härligt att verkligen satsa på sig själv denna våren. Lennart varje måndag och Magnus en gång i månaden. Nu jädrans skall det manglas, man får passa på när tillfälle ges helt enkelt. Tur att jag snart har en ny häst att rida. Leikna kommer inte vilja träna lika mycket som jag :-D 


Eftersom det står tre unghästar (fyra med Barbros) och "väntar" på mig (Litla-Min, Spænir, Hildir och till sist Fífill) är det underbart att känna hur jag går framåt i min ridning. Jag måste suga åt mig ännu mer och gå ännu fler kurser och lektioner. Så mycket tiden och plånboken klarar helt enkelt. *skrattar*


Jag har fixat ihop ett kollage av Þyrill och några av hans avkommor. Sitter och tittar på den och längtar tills han får komma till mig.

Men tänk om han är ett monster att rida?  Het som attan. Men då kan man ju rida i paddock och manege och skylla på att hästen är en Tävlingshäst. *ler*   Har nämligen hört detta uttalande några gånger. En tävlingshäst måste vara het och därför är det ok att bara harva i paddocken eller manegen. Knasigt! Ja,ja Þyrill är säkert en bussig herre, enligt utsago skall han vara det.


Leira börjar bli frisk, tycker hon själv i alla fall. Häromdagen körde hon ett race i hagen! Observanta Helena upptäckte det och tog in henne i boxen. Tji fick Leriaskruttan. Där inne stod hon och hummade och fladdrade med sina näsborrar.... Hum hum här vill jag inte stå....


Nähä govänner nu är det dags att göra lite nytta.


/Åsa

Av Åsa Jensen - 22 februari 2008 08:51


Satt i går och skissade lite på hur man skulle kunna göra en bra lösdrift och utfodringsplats. Har många idéer men känner att det är bra att samla ihop ännu fler så jag suger åt mig alla lösningar som en svamp. Idéer mottages tacksamt.


Här är en ganska enkel och bra lösning när man vill fodra dem en och en men ändå vara kvar i hagen.


Utöver lösdriftsdrömmar och egna stalldrömmar så kan jag bara inte få ut en viss häst ur huvudet. Jag har sett min drömhäst och jag kan inte få bort han ur huvudet. Men tyvärr är han inte till salu och tur är väl det. För jag antar att han skulle kosta massor. Som en vacker dröm finns han kvar på en bild här i datorn...... vill ni se? Njae jag är inte redo att dela med mig av min våta dröm ännu :-D


Verkligheten är att jag och Leikna har tränat på vad Magnus har sagt vi skulle göra. Två dagar i rad har jag nu bara kört övningar som skall stärka henne och få henne att sätta under sig. I går var hon explosiv och jag kände att jag hade nog slirat lite väl på kopplingen och lät henne sträcka ut i galoppbacken. Herre min jesus, vi har nog aldrig flugit fram som vi gjorde i går. Mamma mia, tar kraften aldrig slut hos denna prinsessa. Nu börjar hon blir som sin mor - raketen! I dag får det bli lullull i paddocken för att kröna med en avslutande skrittrunda. Jag har eldat för mycket i kaminen helt enkelt.


//Å



Av Åsa Jensen - 17 februari 2008 18:04


Hej govänner och alla andra okända bloggläsare!


I helgen har det varit kurs för Magnus Lindkvist och jag är så nöjd. Det har varit en mycket matnyttig helg med många bra övningar att ta med sig hem. Leikna är precis som Magnus säger. En riktig arbetsmyra som bara tickar på. Däremot måste vi jobba massvis på att hon skall använda sin bakkärra. Hon måste börja sätt under sig mer. Framförallt i tölt. När hon gör det så kommer det mycket flotta lyft. Men innan styrkan och tekniken finns så kan vi inte begära för mycket. Matte har varit för mesig sedan hon reds in. Nu är det dags att begära lite mer av oss båda :-D

Traven var mycket fin i dag och där är hon som starkast och har helt ok bärighet. Alla övningar som Magnus kör med oss är nu för att hon skall stärka sig och jobba för en kommande avelsbedöming. Jag avskyr att lägga ut ridbilder på mig själv men här kommer faktiskt några.


Framridning. Är det -10 grader så måste man palta på sig.


Mjukgörande arbete på volt. Här ser jag tydligt att min skänkel fortfarande är för långt bak och att armarna skall ännu närmare kroppen. Nyttigt med bilder.


Trav i lite högre form. Vi fick växla mycket mellan hög och låg form. Här är väl lite mittemellan. Men min skänkel är lite bättre här,

Magnus förklarar hur han vill att hästarna skall vinkla sina bakben. Jag och Helena lyssnar som lydiga elever skall göra.



Tjoho! Galopp är kul tycker Leikna.

Åsas fanclubb kom och tittade på 2:a passet. Ida och Erika. Leikna fick demonstrera vilken snäll barnhäst hon kan vara trots att det finns massvis av fart under glaoscherna.


I onsdags när jag hämtade Arvid fick jag hälsa på min lånehäst, Þyrill . Johan hade med sig honom i transporten. Han var söt som attan och verkade hur cool som helst. 

 

Þyrill i sin hage.


Þyrill igen. Ojoj, denna formen måste vi jobba bort.


Det var allt för ikväll!


Regine bara för dig................ pusselipuss :-P


/Åsa

Av Åsa Jensen - 9 februari 2008 17:50


Ja, i dag var det verkligen som en tidig vårdag. Fåglarna kvittrade, ljust och vackert med solen som tittade fram. Den speciella lukten av vår fanns också. Jag bestämde mig för att ta en längre tur med Leikna, trots att jag var ensam. Det blev en härlig tur till Seglora fram och tillbaka. Åh vad vi njöt av solen som värmde i ansiktet. Eller jag njöt i alla fall. Lilla stumpan blev sjöblöt av svett. Mina hästar har ju haft den "goda" smaken att klä sig i fårpäls till vintern. Leira och Leikna ser dessutom ut som gettabockar med sitt nästan 20 cm långa hår under hakan :-D


När jag var hemma för att käka lite middag ringde en tjej från Jönköping och bokade plats för sitt sto till Sproti. Som det ser ut nu så blir det en färgsprakande flock i sommar igen. Det uppskattar grannarna mycket :-D Blir så mycket lättare att hålla ordning på vem de såg bli betäckt.


När jag var och handlade i affären igår såg jag en lapp om duvor som var upphittade i Fritsla, återfås vid artbeskrivning. De fanns hos Tropikhuset i Borås. Jag slängde mig på telefonen då mina fina påfågelduvor försvann för ca 3 veckor sedan. Trodde verkligen att de var uppätna så jag hade inte så mycket hopp om att de var dem. Men jodå visst hade de två påfågelduvor en ljus hona och en mörk hane. Tjoho mina duvor lever! De hade fått bo inne på kontoret och var så tama så. De hade till och med börjat lägga ägg och ruva. Men efter genomlysning så visade det sig att äggen inte var befruktade. Duvorna hade blivit kompisar med pappegojorna och nu har pappegojorna börjat härma duvornas kurrande. Är det inte gulligt så säg?! Men de var glada att bli av med dem nu för honan var så badfrisk att det skvätte vatten över hela golvet *skratt*.

Här är en bild på hanen:


Sitter och lyssnar på en otroligt bra låt som en isländsk grupp har gjort. Låten heter Paradís. Gruppen heter Í svörtum fötum. Vill ni lyssna på låten finns den här:  http://www.youtube.com/watch?v=6_s4frjMVdw


Nu skall jag sortera bland lite bilder. Kanske det blir ett till inlägg om jag hittar fina bilder.


/Åsa


 

Av Åsa Jensen - 7 februari 2008 17:02


Åh vad kul att få hit Sproti till sommaren. Jag har hört så mycket gott om honom från Jutta (ägaren). Dessutom gillar jag typen och jag som bara har starka femgångshästar tycker det är kul att pröva fyrgångare med passanlag. Och framförallt har han ett toppenlynne och en snygg, bra exteriör. Jämn fin bedömning på gångarterna som femåring och det är bra. Färg är verkligen bland det minst viktiga. Men om man kan få en härlig ridhäst med en fin färg så är det ju ett pluss. Jag är egentligen allätare när det gäller färger. Alla färger har sin tjusning. Men har man själv ett sto med "vanlig" färg är det ju spännande att betäcka med en hingst som har en annan. Det blir ju inte lika enkelt att räkna ut vad avkomman får för färg.



Leikna var helt galen i dag. Hon var så pigg och glad att hon inte visste vart hon skulle göra av energin. I galoppen sprang hon för allt vad galoscherna höll :-D Underbara lilla prinsessan. Hon gick som en dans i måndags när jag red för Lennart. Öppnorna sitter helt ok nu i både trav och tölt. Galoppfattningarna är bra och vi är riktigt bra på serpentiner. Leikna verkar gilla att göra massa krumelurer. Hon är mjuk och fin nu.


Småkillarna trivs kanon borta med sina bröder. De gosar in sig i halmen och busar så mycket de orkar.


Det var allt för i dag.


/Åsa



Av Åsa Jensen - 4 februari 2008 10:53


Tänk att man för det mesta landar på fötterna igen efter prövningar i livet. Precis som en katt. Människan är en fantastisk varelse hon med. Livet börjar bli som vanligt hemma igen. Anders är givetvis fortfarande deppig över att ha förlorat sin jaktund i förra veckan. Ralla blev påkörd av en bil och dog av sina skador. Hon var en toppenjakthund och bara 3 år. Min infektion verkar ha gett med sig och nu är jag "bara" dunderförkyld.


Småkillarna (födda 2007) fick i helgen flytta bort till hingsthagen. Denna gången gick det kanon. Muskur och Einfari tog hand om sina skyddslingar. Fífill är helt fantastisk. Lättlärd och har ett lynne som få. Leira nedärver verkligen sitt fina lynne till sina avkommor. Fífill är så lik sin storasyster. Cool, vänlig, nyfiken och med luftiga fina rörelser. Han kommer bli en toppenridhäst. Jag skulle nog egentligen behålla honom, rida in och sedan sälja. Jaja, vi får se hur det blir.


Mitt huvud går varmt för tillfället. Funderar och planerar hur jag skall göra till hösten efter betet. Vilken hage skall hästarna gå i. Vart skall vindskyddet vara och framföallt.... vill jag stalla in Spænir. Egentligen skulle jag vilja göra det redan nu. Han är för tunn av all lek med kompisarna. Han får bra hö och kraftfoder varje dag och skulle vilja kunna ta in så han måste stå still på natten åtminstonde. Så till hösten är det ett måste. För då skall han börja jobba på allvar. Alternativen är några stycken så jag jobbar på att se vilket som blir bäst och smidigast.



Leira är bättre men långt ifrån bra. I lördags hjälpte Anne (hon som äger Muskur) mig att massera och visa hur man bäst lindar. Anne är utbildad massör och är mycket duktig på att arbeta med händerna. Tyvärr stupade hon på den skriftliga examen då latinska namn inte är hennes starka sida. Men massera det kan hon verkligen! Är ni intresserad av att få er häst masserad så hör av er till mig så vidarebefodrar jag hennes nummer. Hon tar ca 200 kr/gång.

 

 Viktigast av allt är att Leira inte går och har ont. Givetvis vill jag gärna rida och eventuellt tävla henne igen. Men det får jag nog slå ur hågen. Jag är så glad så om hon kan ge mig ett gäng avkommor till för de är underbara.


Nu är det ett gäng inbokade hingstar till sommarens hingstbete. Riktigt kul! Det är ju så härligt med en stor flock hästar tillsammans.


/Åsa


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards