Alla inlägg under december 2010

Av Åsa Jensen - 31 december 2010 17:33

Så här i sista sekund innan vi skall klä på oss och åka på nyårsmiddag. Torris som jag är har jag smörjt in mig med riktig fet creme. Vad som då händer är att det tar evigheter innan jag kan klä på mig igen. Ok kankse jag överdrev en smula men det känns så i alla fall, för oftast har jag brått och vill få på mig direkt. Men nu är vi för en gång skull i tid och jag behöver inte stressa. Ja där fick ni lite mer oviktig information om mig   .


Vart har detta året tagit vägen?

Är man gammal när man känner så? Antagligen. Men jag frågar mig ändå hur kan dagarna gå så fort. Tage är 16 månader och Arvid fyller 11 i mars. Ja jisses. Vi har haft ett mycket bra 2010. Fina friska barn, friska själva, alla sex fölningarna gick som smort (fyra egna men ansvar för sex) och tre underbara föl busar nu runt i hagen bakom prästgården.

Hringur hade 10 ston utifrån i sommar och allt gick bra, inga skador och nästan alla dräktiga.

Bygget här hemma är lite senare än beräknat men jag har en känsla att det bara är bättre för vi har kommit på många nya idéer och hunnit tänka om på andra.

Inte mindre än 6 ridhästar har jag igång nu. Den ena trevligare än den andra, om jag får säga det själv. Det går fint att blunda, välja ut en häst i hagen och den du får är en härlig ridhäst! Så skall det vara.


Mål inför 2011? Ja de är många, stora som små. Vi sparar det till ett annat inlägg.


Julen är över och den var fantastisk! Tillsammans med hela goa familjen, precis som det skall vara. Men mamma, vi saknade dig! Hoppas du såg oss.

     

Paketracet är igång!        Tage hjälper mamma.     Arvid och morfar på jul.


Min Leikna är ju en fantastisk ridhäst med ett lynne som inte är av denna värld. Därför tänkte jag att det skulle funka att tolka med henne. Sagt och gjort, jag tog med mig Arvid och Matilda ut och på med lokselen, fäste fast linor och sedan fick Matilda och Arvid vara testpiloter. Precis som jag anat var det inga som helst problem. Leikna sprang på som om hon aldrig hade gjort annat än att dra två skrikande barn bakom sig på en dånande bobb!

I dag har vi varit ute för 3:e gången och då med två långa brädor som skacklar. Inte heller det bekommer henne! De dånade och åkte fram och tillbaka mot hennes ben. Hon bara spetsade öronen och skulle fram! Jag ser fram emot den dagen då jag spänner för den fina släden vi hittat på svärfars loge. TACK Mia Larsson för att jag får låna din loksele! Kram på dig.


Nähä nu hör jag att Ander startar bilen, jisses jag som inte ens har kläder på mig.


Ha en riktigt fin kväll och på återhörande nästa år!


KRAM till er alla


Av Åsa Jensen - 18 december 2010 17:31

Nu känns det verkligen som om julen är på väg med stormsteg. Min lillebror, Anders och Arvid åkte i väg på 4-hjulingen i förmiddags och högg de granar som går åt. Ett grabbgöra men åh jag gillar verkligen att vara med och välja ut gran. Tyvärr bestämde sig Taggen för att han måste sova. Han var helt utpumpad efter gårdagen. Vi gick i några timmar på Liseberg med goa familjen Johansson. Och då var det mycket att titta på och uppleva. Kallt var det men lilleman var inpackad som en liten kåldolme i sin vagn.


I dag har jag testat att rida Hildir. Ester har jobbat så fint med honom och det är så häftigt att sitta upp på ytterligare en av Leiras avkommor. Hildir och Leikna är mer lika varandra i steget. Mjuk sviktande skritt och en enorm trav! Hildir är verkligen en fin ridhäst redan. Jag känner mig så lyckligt lottad att få se hans uppväxt och utbildning trots att jag inte äger honom längre. Att dessutom få rida honom var kryddan på moset!


Men nu kommer det Lina, på din begäran....

En julhälsning från nissarnas hage....


God Jul önskar vi till våra "mammor"!

          


Andra busbilder från hagen.

      


Det är inte bara pållarna som är busiga. Här ser ni en annan som alltid har bus i ögonen.

  


   

Ha en riktig bra lördagkväll och nu börjar nedräkningen mot dopparedagen.


Kram


       


  




  

Av Åsa Jensen - 11 december 2010 08:16

Julen är bara helt underbar. Och faktiskt tänker jag då inte bara på alla paketer man får   . Nej allt underbart julpynt, julgodis, glögg, pepparkakor, clementiner, julmat och för att inte tala om underbart gula goda lussekatter. Vi har bakat lussekatter, eller ja i alla fall är det samma smak som lussekatter. De ser inte ut som några kusar inte. Nej de är tjocka feta och en underlig form. Men vad gör de när de smakar lika gott som de andra. Det straffar sig att vänta 10 år innan man bakar lussekatter igen. Så nu måste det bli varje år så de kan återfå sin normala form. Det går ju inte att bara inrikta sig på julgodiset, eller?


I går hade jag och Arvid en vacker härlig ridtur. Lite kallt tyckte Arvid, i alla fall om öronen och händerna. Vi tog bara någon liten galopp för om det hade gått så fort som vanligt mamma, då hade mina öron förfrusit och trillat av! va Arvids slutsat. :-P

Mána är en underbar liten häst. Pigg och glad men styrbar, än så länge i alla fall, hoppas det förblir så.

     

En aning mörka bilder men ni ser ju hur vackert det är ute och vilket vacker ekipage! Min goe goe kille och hans Mána.


I onsdags var det så äntligen väder för att kunna gjuta. Betongbilen stuvade om sin dag och kunde komma hit kl 11! Hurray! Jag blev som ett barn på julafton (där har vi julen igen). Ytterligare ett steg fram mot färdig tillbyggnad. Fönstren är nu beställda till hela huset. Det kommer bli så himla snyggt!


     

Betongbilens snabel!        Betongbil nr 2 backar in.   "Snabelbilen" på plats.


Den ena betongbilen hade en lång snabel (pump) på fackspråk som han hade över huset för att få cement till plattan på sidan mot byn. Coolt. Niklas, Anders och Martin fick jobba snabbt för att få det att funka. Men det gick bra eftersom de är så duktiga karlar ;-)

     

Rulla rulla liten...           Vispa betong!                   Åh så spännande!


Tage älskar när de håller på utanför. Han står som klistrad i fönstret och härmar maskinerna, knackar på fönstret och vinkar.


Här hittade jag två bilder från bla. utställning av L-stöden och montering av golvvärmen.


   

Jonas fixar värmeslingorna.  Martin ordnar grunden.


Här kommer bildbevis på att den lille är mycket påhittig. Det är inte konstigt att man inte får gjort så mycket här hemma på dagarna nu. Han är på ALLT! Men det är svårt att inte göra annat än att skratta.


      

Tjoho!                Tage hittade en sirapsflaska i skafferiet. Lyckades få av korken!


Vi är ju vintermänniskor och jag bara njuter när jag ser barnen åka skridskor på dammen. Pulka i backen och göra snögubbar. Så nu avslutar jag detta med en bild på mina killar i snön!


 

Första snön och Tage ÄLSKAR att åka bob! Men helst själv :-)


Kram på er och njut av den vackra tid vi har nu!

Av Åsa Jensen - 7 december 2010 15:27

Tänk jag som älskar vinter och har önskat mig en lika vacker och vit vinter som förra året, det verkar som om jag har blivit bönhörd. Det är andlöst vackert ute nu och varje dag går jag ut till hästarna med ett leende på läpparna. Tänk allt detta hårda vita vackra istället för gegga och mörker. Hur kan någon vilja ha mildväder istället för kyla?


Tiden bara rinner iväg och dagarna har inte många timmar som inte handlar om denne lille figur:

  Antingen ser han ut så här eller precis tvärt om! När man är 15 månader kommer viljan. Viljan av S T Å L!!! I skrivande stund tokvrålar han och är så himla ARG för att han inte får knappa på datorn.


Så att blogga kommer i sista hand nu för tiden, tyvärr. Men i dag var jag bara tvugen då jag har nya hästbilder att delge. Mindre text men desto mer bilder mina vänner.


   

Arvid och Tage leker i församlingshemmet. Byttorps kyrkan!

I går var vi på dop. Min bror och hans sambos dotter fick lite vatten på sitt lurviga hår. Som vanligt i den här familjen är det alltid något som liksom hindrar lite på vägen. Denna gången var det vår kära V70 som inte ville starta. Med hjälp av startkablar då? NEJ sa bilen jag orkar helt enkelt inte med er i dag. Klockan gick och jag blev mer och mer stressad. Här hemma var nämligen dopklänningen! När det var 40 min kvar innan dopet skulle vara, i Borås, insåg jag att det här inte skulle gå. Jag och Arvid fick överge den andra delen av familjen och ta skåpbilen in till kyrkan med dopklänningen förstås. Fem i ett kom vi fram och fem minuter senare startade dopet! Anders och Tage kom 20 minuter senare då Volvon behagade vakna. Stresståligheten fick sig återigen en prövning :-D


Tog bilder i dag när Ester tränade Hildir. Fina fina Hildir. Han rör sig så flott! Jag är mycket stolt över honom.

     


     


   


Äsh jag får fylla på med de andra bilderna sedan. Måste ta lillskiten!


Hello I´m back!

Och nu bjuder jag på fin fina bilder från den andra hagen.

     

Här är en mysig bild på gamlemannen i hagen och nej han är inte dräktig bara matglad ;-) En pigg och glad pensionär!


  Mamma jag ber om ursäkt att jag permanentat min lugg utan att du vet om det. Så är vi tonnåringar ;-P


   

Iðunn med sina isblå ögon. Åh vad jag längtar tills jag kan rida in denna härliga tös!


   

Spænirs vackra ögon.      Leikna och Dísa väntar på mellanmål.


Snö är så vacker men ack så svårt att fotografera i, i alla fall tycker jag det. Men övning ger färdighet sägs det!


Tills vi hörs nästa gång. Njut av vintervädret och livet!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards