Alla inlägg under maj 2010

Av Åsa Jensen - 30 maj 2010 21:11

Ja såklart pratar jag om mina prinsar. I dag har jag röjt och grejjat hela dagen i friggeboden. Båda killarna har varit så nöjda och glada. Arvid har lekt med Tage och Tage har lek snällt själv i en uppblåst gummibåt. Kanonbra lekhage!


Men roligast tyckte Tage det var när brorsan körde runt med honom i "lära-gå-vagnen".

Killarna poserar!


Tage har hittat en egen napp. Det är en prins :-D

 

Grodprinsen suger han på precis som en napp. Han vänder den så han får rätt håll varje gång. Tur att grodprinsen kan se lite i alla fall :-P


 

Hej!


Alla hästar mår fint. Inga nya föl och inga ston i brunst hos Hringur. Skönt det innebär att det är några stycken som är klara! De som är kvar borde komma i brunst nu i veckan.


I dag blev ett snabbt och kort inlägg. Tänkte bara höra av mig, liksom   


Hej hej! 

Av Åsa Jensen - 29 maj 2010 13:14

... eller där tog jag nog i. För på nätterna drömmer jag mest om bröllop. I natt skulle vi gifta oss. Jag hade glömt mina nya dyra underkläder (till Anders lycka), håret var inte uppsatt - såg ut som ett troll, Anders hade glömt sin kavaj och kom i uppknäppt skjorta. Ja jisses ni fattar ju hur det snurrar uppe i huvudet. En vän och även vår veterinär gav mig tipset i torsdags (då vi tog ett baktprov på ett sto) att ta en Wiskey innan. Jag missuppfattade lite så han fick förtydliga EN wiskey. Ja suck, om jag inte kan gå rakt och håret är på ända så förstår ni vad som har hänt. Mer än en har passerat min strupe. Iof räcker det med en för att det skall bli knasigt. Jag är mycket otränad. Så Johan, vi syns den 3:e och jag hoppas att ditt tips inte behövs   


Denna vecka har varit så hektiskt med alla hästar. Lilla Mellis fick fång trots att hon varit här nästan en månad och allt gått bra fram tills i onsdags. Lastade henne och körde hem. Hon fick boxarrest och vår fantastiske hovslagare Peter kom hit vid 8-tiden och verkade av tårna. Förra året klarade hon sig men i år gick det inte. Men så är det väl med fånghästar, man kan aldrig koppla av. Hon är betäckt och bör vara färdig så det är ju bra.


Lind och hennes söta föl flyttade i torsdags till skåne och havet! Tomt här hemma men skönt för dem, de slipper ju alla knott! Men än så länge verkar det vara ganska lugnt här hemma på knottfronten. Det enda positiva med att värmen inte är här. Knotten och insekterna.


I går körde vi Ribby (kompisens Nordis) till hingst. Åhhh vad tjusig han var. Vilka underbara hästar de är. som riktiga skogstroll. Man blir faktiskt lite sugen. Jag saknar körningen. Så eftersom det står en shettisvagn och sele här hemma och väntar blir det nog en liten shettis igen. Tage måste ju ha en ;-)  Speciellt nu innan brorsan blir för stor för att rida den.


I torsdags rullade vi mot Björketorp och träning för bästa Linnéa Vas. Sparrisen skötte sig trots allt stök runtomkring. T ex Kjarkur som betäckte ett stenkast från paddocken. Jennifer tog ett gäng bilder på oss och de publiceras väl här... om de är bra :-D


Men nu det som ni alla väntar på..... BILDER

I dag fick hingstflocken en ny hage och de blev så himmelens glada, som vanligt.

Här går det och har ingen aning om vad som väntar.


  Christin är omringad. Prinsesshästen närmast såklart!


 

Gänget som fattade precis vad som skulle göras.


  Tjoho titta på oss!


  Hildir kommer över kullarna.


  Även Fleygur tar sig en tur förbi mig och kameran.


  Hildir, Tindur och Flingan sprallar loss.


  Småkillarna vill inte vara sämre.


  Spanar.


  Full rulle igen!


  I dalen och rusar lite.


  Runt runt runt.


  Upp på kullarna igen. Lite mäktig bild trots att den egentligen blev misslyckad.


Och titta här vad som vaknade nu.


Tittut. Jag är vaken!


Dags att avsluta och ägna mig åt familjen. En tur till Hringur och hans ston står också på dagordningen. Givetvis skall mina tjejer också få besök.


Ha det gott!




Av Åsa Jensen - 23 maj 2010 10:30

I går gick vi ned med de sista fyra killarna till flocken. Hildir, Fleygur, Leiknir och Tindur. Vi var fem stycken och man kan säga att det va himla tur det! Fyra stökiga och glada hästpojkar gjorde promenaden jobbig för oss. De ville bara busa och bröta hela tiden. De hade nog på känn att de var på väg till grönare gräs, stora ytor och framförallt fler kompisar. Tyvärr kunde jag inte ta med min stora kamera när vi skulle leda dem. Den lilla hade inget batteri som funkade. Så tråkigt nog missade jag att ta bilder på när de sprang som galningar, Hildir till och med bockade loss i hagen. Men inget bråk bara glädje! De fyra som kom regerade direkt. De tog snabbt över och visade hur man verkligen leker! Underbart att se deras glädje. Mäktigt att se 15 hästar i massa olika färger komma i full galopp tätt, tätt, tätt tillsammans.


Jag åkte tillbaka lite senare på kvällen och tog några bilder.

  En hög med hästar.


  Snacka lite med ledaren Hildir.


  Fleygur och någon av svartskäckarna. Tyvärr ser jag inte på bilden vem det är men det liknar Grindur på benen, så det är nog han.


I går red jag både Leikna och Spænir. Leikna fick gå en långtur runt Seglora och på vägen hem badade vi i Skärsjön. Hon klampade rätt ut över klippan och ned i vattnet. Där stannade hon och bara njöt. Motvilligt gick hon sedan upp ur vattnet.


Som vanligt när det gäller mig och Anders händer det konstiga saker.

I går när kompisarna Martin och Linda åkt hem skulle jag ge Teuntje kvällsmat i boxen. Anders körde in barnvagnen i friggeboden och Kira kvällskissade. När vi skulle gå in hörde jag en hund som ylade och det lät nästan som ett drev. Anders hörde också en hund långt borta. Vi skrattade och sa att grannarna Carin och Mårten satt sin Selma i hundgården och hon gillar det inte. Eftersom det lyste i grannhuset ringde Anders dit för att skoja. "Skällde" på dem för att deras hund ylade mitt i natten. Men nejdå, Selma var inne så hon va det inte. Nehe. Mårten sa, men jag hör också hunden nu genom telefonen. Han gick ut på gårdsplanen och hörde också hunden. Anders och Mårten bestämde sig för att leta upp varifrån hunden kom. För nu var de överrens om att det va en hund som drev i skogen. Inte bra nu i bäbistider. Med eftersökslampa och riktiga skor gav de sig iväg. När de gick åt ena hållet kom skallet från andra hållet. De bytte håll och då kom skallet från andra. Hrm mystiskt. De gav upp och kom tillbaka hit. När vi stod utanför vårt och pratade om hur konstigt det va att de inte kunde lokalisera hunden hörde vi det igen. Då säger Mårten: -Det låter som om det kommer från Friggeboden. Anders går dit och öppnar. Vad tror ni händer???     

Ut som skjuten ur en kanon kommer KIRA! Hon smet in tillsammans med barnvagnen och blev instängd. Dumma hund som bara gnydde och småylade. Hade hon skällt så hade vi givetvis hört henne bättre. Ja jisses så långa i ansiktet vi blev och Kira var överlycklig. Klockan var 23.30 och grannmötet mitt i natten var över!


I dag kommer ytterligare ett sto till Hringur. Det är Sol som har varit här förut. Men då hos Sproti. Välkommen!


I eftermiddag skall jag till Göteborg och gå på Mia Skäringers " Dynkåt och hur helig som helst" med Jennifer . Mat och hela kittet. Skall bli skitkul!


Hej på er!

Av Åsa Jensen - 21 maj 2010 11:39

Hej hej!

Åskan mullrar på håll och det drar ihop sig

 

Ett nytt sto har kommit till Hringur! En fin dam efter Bjartur.

Här är bilder som jag tog för någon timme sedan. Snart kommer hennes kompis också.

  Hrm jag hörde att du skulle vara i brunst nu. Är det så. *hoppas hoppas hoppas*

  Mmm det dofta gott i alla fall. Får man kanske?????


  YES!


Snabbt slänger jag in två bilder som jag fått från Vilma och Ulrica.

  Privatlektion!


 

En fundersam Tage som blev passad av goa Ulrica. I love You!


Shit nu MÅSTE jag stäna av apparaterna här i huset.


Kram på er och kanske kommer det fler bilder i dag. Beror på vädret.

Av Åsa Jensen - 20 maj 2010 08:31

Så underbart att det äntligen blev lite värme. Smack och så hade vi även lite tropiskt klimat. I går när jag motvilligt gick in vid 22.30 hade vi fortfarande 18 grader varmt ute. Helt underbart. Hästarna mumsade på gräs respektive hö, fladdermössen flaxade runt huvudet, det doftade björk, katterna låg utfläkta på gräsmattan och hunden tog sig ett dopp i dammen. Ja då känner man att man lever gott!


Ravinhagen är nu färdigstängslad och blev nästan dubbelt så stor och mycket bättre. Nu väntar vi bara på de som skall hjälpa oss att ta bort sly och träd. Spænir och Geisli verkar trivas i sin hage. Till och med Sparrisen går och betar och inte bara rusar runt som en tok. I morse tog jag de här bilderna från sovrumsfönstret.

  Underbar vy va? Ser ni att det ligger något till vänster i bild?

  Tamtadam här ligger vi och sover. Skönt!



Givetvis har jag bilder även från de andra tre hagarna. Här, håll till godo.

 

Fina Rösk har ändrat till sin sommarfärg.


 

Kvika undrar lite oroligt om hennes ben kommer att hålla :-D


Godingen som gärna spänner upp sig.


Melkorka målmedvetet på väg till en annan del av hagen. Hringur sto.


     

Ja, kommer du nu min snygge kille?


Klart att jag gör stumpan!


Ocn nu mer raska steg över till Unghingsthagen.


Mums mums.


Åh vad skönt det är att hjälpa varandra bli av med pälsen och tussarna.


Andra fixar det på egen hand, med en gren!


Flingan gör vad som helst för det godaste gräset. Eller är det en Giraff???


  Lika barn leka bäst.



Givetvis måste jag bara sätta in två bilder på mina prinsar. Första gången Tage är ute på en filt och leker.

Arvid inspekterar Tages nya leksak. Tage fick vara glad om han fick låna den en liiiten stund   


  Tjenare här är vi!



Nähä gott folk. Nu hinner jag inte sitta här mer. Om 15 minuter börjar Arvid skolan och jag skall med de andra mammorna i byn till fiket. Torsdagsbullen hägrar! Sedan kommer Alexandra med vän och skall titta på Hringur. Kul!


Kram på er         

Av Åsa Jensen - 17 maj 2010 20:44

Nu har han kommit, årets förstfödde här hos Milåsa. Det blev en kille (som vanligt), snygg (också som vanligt   ), med långa ben (också som vanligt  ), vad som inte är vanligt är att han ser ut att vara brun konstantskimmel med en krokig stjärn. Därför kallar vi honom Krókur. Det är vårt skäcksto Lind som var så duktig och fixade allt själv. Under natten har hon smitit in i ett hörn i hagen och fölat. Allt har bara funkat klockrent och det är verkligen något att vara tacksam över. Det är jag varje gång det blir så. Jag är oerhört tacksam över att jag har varit så förskonad från tråkigheter i samband med fölning.


    Lite vingligt så här i början!


Jag skulle kunna fylla bloggen med hur mycket text som helst. Här händer saker hela, hela tiden. Roliga som en-gnutta-jobbiga. Självklart blir det så när det är för närvarande 42 hästar inblandade! Spænir har för tillfället boxarrest! Han och Geisli fick en ny fin hage med massa gott gräs. Det gick bra i 24 h. Jag och Vilma (ridelev och vän) red från gården på väg mot en trevlig ridtur. Vi kom inte så långt innan Vilmas mamma Ulrica ropar: -Åsa, han är lös? Vem? tänkte jag vår granne? Jag ser i ögonvrån något ljust komma i galopp över åkern. -NEEEEJ!!! Sparrisen har skuttat ut! Lycklig som få kommer han, i de tjusigaste gångarterna jag sett honom gå i, springades över åkern mot mig och Vilma på våra två ston   . Ok, tänk i en halv sekund Åsa, han har ingen grimma, han är sugen, Disa (Vilmas häst) är ALLTID sugen. Åsa domderar till Vilma -Vilma, du stannar här! Själv sätter jag av i tölt för att möta den sugna lillebrodern. Leikna verkar direkt fatta vad som skall göras. Han springer rakt mot oss och spänner upp sig för allt vad han kan. Pang! där fick han ett spö mitt mellan ögonen och en rytande matte -SKÄRP DIG! Vad hände, tycktes han tänka och kom av sig lite. Då tar jag och Leikna och ökar tölten, Sparrisen hänger på och springer kloss an, med spö och röst lyckas jag styra honom så han springer bara bredvid utan att göra ngt dumt. Han ökar lite fart och då tar vi galopp. Viktigt är att han hela tiden är på vänstersidan så jag kan parera mot stohagen. Leikna verkar gilla jobbet som vallhäst! Full galopp mot stallet och jag slänger mig av precis innan stalldörren. In i stallet med en nu, jädrans sugen hingst efter. Vänder runt Leikna och vips står han framför sin box och med ett piskipisk i rumpan är han inne i boxen utan att han fattar hur det gick till???  Pust, rymmaren är infångad. Snyggt!


Tillbaka till Vilma som lydigt står kvar på samma plats jag lämnade dem. Tur att hon kan rida och inte är en nybörjare. Ridturen avlöpte fint och vi hade mycket trevligt!


I morgon kommer Aleks och hjälper mig stängsla - högt och kraftigt!


Här kommer två bilder från stohagen i kväll.

Iðunn vilar.


 

Arvid gosar med sin Sædis alias "Blondie"  .


Nähä nu är det dags att utfodra hästarna i hagen (de som lydigt stannar och inte hoppar).


Hingstkillarna har det toppen. De bara busar och busar. I morgon tänkte jag ta med kameran och ta fler bilder på dem.


Kram på er alla!

Av Åsa Jensen - 10 maj 2010 09:40


Så har då Zaldo och Isingur (Gurkan) kommit. Nu har Gramur inte mindre än 10 1-åringar att hålla koll på. Fem hästar "fattas". I morgon kommer Ljóflingur alias Flingan. Och till helgen har Hildir, Fleygur, Tindur och Leiknir ätit upp sitt gröna gräs och får flytta ned till hagen. Då kan Gramur få avlastning med småkillarna.


Här kommer Zaldo och hans matte. Zaldo är den mest väluppfostrade av dem alla!


  Åh vad skådar mitt öga, massa kompisar!


  Neeej nu blev det läskigt! Alla kommer störtande mot mig. Jag flyr!


  Stora starka Zaldo behövde lite stöd från matte för att våga träffa alla lurvbollar.


Efter en stund gick det bra att leka med de andra killarna. Man kan ju inte hjälpa att man är lite blyg.


Senare på eftermiddagen kom minstingen "Gurkan". Liten men tuff! Inga problem att leka här inte. Rätt ut i flocken och sedan var leken igång.

Gurkan är skäcken med massa vitt och två blåa ögon.


  Färg är fint ;-)


  Aha, är det en till nu? Jag pausar lite.


  Två sötnosar på samma bild.


Allt handlar inte bara om hästar. Vår lille Tagg har nu börjat ta sig runt. Att sitta still är inget kul längre. Krypa kan han inte men i går rymde han från sin lekmatta och tog sig längst in i hörnet bakom sofforna. Backandes!


  Här hittade Arvid honom, mellan soffan och bordet. Nu får man passa sig för ett tu tre kryper han. Grind måste upp på 2:a våning NU!


  Tage har även lärt sig att spela på munnen. 


I dag är jag tokförkyld och det dunkar i hela huvudet, värker i kroppen. Tages näsa är som en öppen kran. Suck, jag avskyr att vara sjuk. Jag är till och med så dålig att jag inte orkar rida. Hoppas på lite lättnad i eftermiddag så jag kan ta en tur på Leikna. Vi skall ju göra vår tävlingsdebut på torsdag så det kan väl behöva ridas!


I morgon kommer Suss och då skall jag rida om det så skall vara på ett gäng alvedon :-D  Alvedon eller Sparris, det kvittar väl. Båda är lika smala och bleka :-D


Nähä nu skall jag ta en dusch.




Av Åsa Jensen - 8 maj 2010 17:39

Nu är det inte mindre än sju ettåringar i hingstarnas sommarhage. Gramur som är 2 har många småttingar att hålla ordning på. Men snart får han hjälp och blir inte längre herre på täppan. Förhoppningsvis ser Hildir och Fleygur lika bra ut i sina sår i morgon så att de också får flytta ned till sommarhagen. Hildir, Fleygur, Tindur och Leiknir går kvar uppe vid vinterhagen, men har fått en gräshage som vi inte har behövt använda som vinterhage i år.


Här är lite bilder från när vi släppte in Mia och Josefins hästar, Grindur och Gylfi.


Vilket killgäng!


Tjoho här kommer vi!


  Hrm få se nu. Hur rör sig hästarna? Är det något att spara på   


  Full fart är det i alla fall! Krummi har gasat upp.


  Birgittas söta fux med en blixt i pannan. Men förlåt Birgitta, namnet har fallit ur hjärnan.... Men jag minns att Frodi är isabellen. Som ni skymtar bakom.


  Krummi och Gylfi latjar lite. De är båda två Gulsvarta. Det syns tydligt på Krummis ljusa tussar i öronen.


Två "svarta" och en fux.


I morgon kommer katten bland hermelinerna. En nordis som är 1 år. Spännande och se hur han tycker om alla dessa ultussar :-P  Kommer de överfalla honom?


I dag blev det bilder och lite text. Hepp nu skall jag duscha och sedan så småningom bege mig till Slangtorksvägen och käka smörgåstårta. Vi firar två födelsedags"barn" men den ene är "fast" i en bil med min sambo. Tysklandsresan drog ut på tiden en aaaning. Massa folk och trafikkaos. Det gör inget killar, jag kan äta för er också!


/Åsa     

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards