Alla inlägg under mars 2009

Av Åsa Jensen - 28 mars 2009 18:30


Jag skrev ett långt inlägg i mitten på veckan men det försvann. Ja, inte bara sådär utan självklar var det skit bakom tangenterna :-D , för att citera en mycket god vän och datatekniker. Strunt samma nu har jag hämtat nya krafter!


Förra helgen var det avelskurs del II (egentligen del 3, men SIF har ett underligt sätt att benämna kurserna). Tillsammans med 22 andra underbara människor tillbringade jag hela helgen med att stirra, mäta och klämma på hästar. Vi tittade i alla möjliga gångarter och farter. I verkligheten och på video. Hela helgen var proppfull men häst, häst och åter häst. Gode värld så kul det var! Tänk er ett gäng på 23 pers som stövlar ut på ett fält i kraftig vind och några grader plus för att sedan stå där halva dagen och titta på hästar som springer fram och tillbaka på en grusväg. Kan ni tänka er något bättre och mer normalt???

Delar av gänget på väg till bästa platsen.


I alla fall kom vi fram till att det bara MÅSTE vara nördigare att vara fågelskådare..... eller? Tja, efter söndagen var vi inte helt säkra på det. Men vad gör det när man har roligt!


Denna helgen trillade verkligen poletten ned när det gäller att titta på hästar och se vad som är bra och inte. Hur de skall se ut liksom *ler* . Vi har haft en underbar lärare, Nina Bergholtz. Hon är helt enastående och har verkligen fått mig att förstå hur avelsbedömning går till, hur domarna tänker och dömmer och framförallt vad man skall titta på exteriört. Hur kul som helst. Även om resan hem var en mardröm då jag var så trött att ögonen gick i kors.  Tack alla goa människor för att ni gjorde helgen! Hoppas verkligen vi träffas på Vaggeryd för att lära oss ännu mer. Som det ser ut nu kommer jag utan häst, min lilla prinsessa behöver nog mer tid på sig. Vi får se. Nu skall hon få skrutta runt hemma någon vecka innan jag tar ett beslut.


Avel, avel och åter avel. I onsdags var det avelsmöte/seminarie på kvällen här i Borås. Avelsutskottet med Arne Rulander, Lotta Witt Hegart och Heimir Gunnarson var där tillsammans med oss andra ca 50 deltagare. Vi började 18 och var inte färdiga innan 22 - och vi kunde hållt på länge till! Hur bra som helst. Många bra och nyttiga diskussioner blev det under hela kvällen. Själv fick jag mig en känga, eller hur jag skall ta det *ler*. Heimir ifrågasatte varför jag inte visade mina hästar själv. -Jag tycker du skall ta dina hästar och åka till Vaggeryd och visa dem själv! Hrmf han kan inte mycket han *blink blink*. Utan att jag han tänka efter berättade jag varför jag inte kunde göra det. Så nu vet alla som var kvar hur många gånger jag behöver springa på toa när jag blir nervös..... Gud varför måste jag vara så PINSAM!  Och inte bara det, hur skulle det se ut. En som visar i mysbyxor eller ridbyxor som är ihopbundna med gummiband längst upp. Tjuuusigt!


I morse åkte jag från Fritsla 6.30 ännu en gång till Mölle. Två helger i rad i denna mysiga by. Tja inte fy skam, om det inte vore för alla milen. Men fint väder fick jag i Båstad och sedan hela vägen hem igen. Så jag kan säga att milen bara rullade på och vips så hade jag både kört ner, fikat med Ása och kört hem igen. Dessutom stannade jag och plockade Tussilago! Kunde bara inte hålla mig. De lyste så gult och vackert i vägdiket i Höganäs. Grävde upp en liten tuss som jag kan plantera här hemma :-D


Alla ville hälsa på Leikna. Titta nu så ren och fin hon är....


Kunde inte hålla mig utan att rida en liten sväng. Har ju saknat henne...


Men OJ! Hur kunde det gå såhär. -Förlåt mamma, men lortiga hästar är lyckliga hästar!


Leira min älskade bästaste Drottning! Hon bara njuter när man står och kliar henne i skägget.


Vad tycks om denna kulan?! Två?? Nej det är mat och föl.


Fina fina Leira!


Ha det gott! Nu skall jag göra kväll.


/Åsa










Av Åsa Jensen - 20 mars 2009 11:22


Till helgen är det äntligen dags för sista steget i Avelskursen. Oj oj vad det skall bli roligt. Avel ligger ju verkligen mig varmt om hjärtat och jag känner att jag vill bara lära mig mer och mer och mer hela tiden. Denna kursen skall vi både exteriör- och ridbedömma hästar. Vi skall hålla till nere på Krapperup och hos Max och Ása. Övernattning är bokad på Möllhässle camping. Undra hur mycket vi kommer att sova. Säkert inte så mycket, äta och tjattra häst länge länge.... I morgon tuffar jag och Arvid iväg tidigt tidigt mot Skåneland. Arvid skall till sin kära pappa. De måste ju träna lite inför Islandshästens Dag nästa helg. Så då skall jag ungefär samma väg igen, fast lite längre till och med...


I dag är det Sussridning på Navåsen igen. Fortfarande har jag ju inte Leikna och de andra tjockisarna får stanna hemma. Snälla Carina och Claes lånar ut en kuse till mig denna gången också. Vem det blir får vi se. Det är som ett lotteri - spännande! Men säkert blir det inte Bingo denna gången heller...


Lilla Villimey har hittat sina kompisar i unghästarna. De leker och äter sida vid sida. I kväll tänkte jag våga mig på att ta av grimman. Hon verkar inte vara så rymingsbenägen här. Peppar peppar. Hon har riktigt fint steg som hon gärna visar upp. Lätt och luftig med spänst.


Hittade en fin bild i min dator.

Min kära Otto Totto som jag hade innan hälsar på Brenna, nu Regines, då Mias. Eller så är det Gydja... nu blev jag osäker. -Mia, Regine! Ser ni vem det är?


I morse höll jag på att bryta benet, som vanligt är Smulan ivägen när man skall gå. Och det verkligen HELA TIDEN! Hon springer framför fötterna och snor runt benen. Snart är katten platt, eller någon av oss bryter sig i trappan. När vi går in på toa är det som om jävulen flyger i henne. Hon vräker sig in före och kastar sig fram till sin mat. Hon kan inte vara ensam när hon äter. Så hon passar på att äta så fort någon går in på toa. Lustig misse! Det finns de gånger då hon flyr ut från toan som om någon höll på att äta upp henne...... när en viss person behöver göra nr 2 *fnissar* Det slår aldrig fel... då får båda katterna panik!


Tjilevippen nu skall jag till Hoven och äta.





Av Åsa Jensen - 18 mars 2009 19:08


I går vid 17:30 tiden svängde en stor fin hästbuss upp framför prästgården. Hur enkelt som helst lastar vi ut en liten hårboll ur denna stooora buss. Hon har åkt från Östersund tillsammans med ett gäng travhästar. En natt har hon mellanlandat och sovit i Stockholm. En coolare 9-månaders tjej har jag nog inte träffat. Som om det var den enklaste sak i världen att åka hästbuss från 1,5 m snö och till vår och barmark 80 mil söder ut, knallade hon på mot stallet. I natt har hon stått inne med Einfari som vi fick hämta. Ingen av stona var tillräckligt snälla mot henne i boxen. Einfari är alla bäbisars pappa, hur snäll som helst. En riktig toppenkille som ändå bara är 4-år.

 Så här söt är Villimey. Spana in den RÖDA fluffiga grimman.


I dag var det då dags att släppa ut henne till de andra tjejerna. Då hon tydligen skall vara lite van att kunna gå igenom stängslen fick hon ha sin grimma på sig. Trots att det stod 6-7 kossor och vrålglodde på henne mycket nära staketet vågade hon sig förbi. Blåste lite och blängde på dem.


När tjejerna fick syn på henne blev det livat kan jag lova. Ojoj vad det sprangs och hade sig. Freyja jagade henne bort, bort från flocken hela tiden. Men Villimey var nöjd att gå med Einfari, Litla-Mín och Vinna. Flocken var uppdelade så och efter 10 minuter var det lugnt och fint igen. Nu i kväll när jag var uppe fick alla vara vid foderhäcken och äta. Villimey mellan Einfari och Vinna. 


 

Fullt ös!


 

Bruða var också tvugen att springa, håller benen tro? Magen är ju ganska stor liksom...


Visst är hon fin din lilla tjej Lena?


Ett besök i killhagen stod ju också på tapeten. De är ganska morgontrötta och när man kommer vid 8-tiden brukar det vara några som sover. Så även i dag. Vindskyddet användes trots det fina vädret. Ja, ja inte mig emot. Mest är det småkillarna som nanar.


 

Snarpur var den enda som låg kvar. De andra upptäckte min bil och började resa sig upp. Spænir har sin vana trogen ställt sig i sitt hörn och vaktar. Han är spanaren i flocken!


 

 Om ni kikar in i vindskyddet så ser ni hur Lítfari nafsar på Snarpur. -Res på dig nu sömntuta!


Nehe nu är det läsning som gäller för mig och prinsen. I morgon är det ju hans födelsedag!!! Undra om han kan somna ikväll.


Ha det bra gott folk, eller fölk som min käre sambo säger ;-)






Av Åsa Jensen - 14 mars 2009 15:59


Ja vårt Internet krånglar något så ofantligt. Efter att jag flera gånger har skrivit blogginläg och det vips bara försvinner för att det kopplar ner, gav jag upp! Men nu verkar det funka hyfsat i alla fall. Så nu skall jag sätta mig och försöka få hem alla mail. Jag vet att en del har kraschat på vägen, en del av er har fått meddelande om detta när ni försökt maila och en del har jag själv upptäckt har blivit helt knasiga eller bara försvunnit.


Leira och Litla-Mín är nu avskodda och snyggt verkade. Leikna är fortfarande kvar hos Max och Ása och skall vara fram till visningen. Nästa helg får jag äntligen träffa min prinsessa. Jag skall på avelskurs sista steget och då skall vi bedömma hästarna i ridmomentet. Vi kommer att hålla till hos Max och Ása och då skall jag ju givetvis pussa på prinsessan. Ojoj jag är sugen på att ta mig en liten tur på henne också. Vi får se hur mycket hon orkar. Meningen är att hon skall vara en av hästarna som skall visas, och då inte med mig som ryttare. Jag är ju avelsdommare! *skrattar*  Åh vad jag ser fram emot helgen. En hel helg tillsammans med likasinnade, fina hästar och duktiga Nina Bergholtz.


Jag har jobbat på duktigt med Spænir, han är såå himla fin. Jisses vad jag är stolt över prinsen. Han travar fint på volt med långa luftiga steg. I alla fall de gångerna som han får vara ifred för Kira. Hon älskar när vi jobbar med Spænir! Själv tycker hon nog att hon hjälper till men egentligen är hon en riktig sabotör. I och för sig verkar Spænir tycka det är kul och bockar som en galning när hon sätter igång att skälla och försöka uppfostra honom. Åh vad jag bara skulle vilja svinga mig upp på honom och rida iväg.... Men tyvärr är det inte rätt läge att rida in en unghingst. Det får vänta tills senhösten eller senast i vinter. I värsta fall får jag väl lämna bort honom, men det är ju så kul att göra det själv. Hrm, eller så gör jag som jag gjorde med Leikna... slänger upp Arvid :-D   Nej, denna gången vågar jag nog inte göra det. Här är mycket mer bus i detta "gula" Leirabarn.


 

Spænir och Snarpur.


På tisdag kommer en bäbis hit. Villimey kommer långt uppifrån i Sverige. Hon blir ett år till sommaren och skall gå här på tillväxt. Hennes matte Lena köpte ett föl av mig för flera år sedan och har i en omgång innan haft sto här på "förvaring". Det skall bli jättekul att få hit en liten tjej till. Vinna behöver verkligen någon att leka med. Hon försöker leka med kalvarna som smiter in i hästhagen med jämna mellanrum. Men när hon sätter igång med sina tokryck och brallningar blir de livrädda och springer tillbaka in till sina mammor. Vinna står vid staketet och gnäggar efter dem. -Fattar ni inte att jag vill leka...... Och till sommaren kommer Monicas 2-åring som skall gå här över sommaren för att leka med andra jämnåriga.


För att inte tala om hingstflocken som nu är fylld. Mycket roligt! Speciellt kul är det att få tillbaka "sina" hästar som var här förra sommaren. Pètur, Hildur, Ljoflingur och så givetvis de nya killarna som kommer för att äta och leka.


Nej nu har jag smitigt länge nog från matlagningen. Vi skall ha kompisar och deras barn här ikväll. Det är alltid lika roligt att umgås, tyvärr räcker ju inte tiden till så det blir för sällan.


Ha det!



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards