Alla inlägg under juli 2007

Av Åsa Jensen - 30 juli 2007 10:31


Det är lugnt och fint i Tjaldurflocken. Ingen verkar vara i brunst just nu. Det uppvaktas och pips en del men mer blir det inte. Saga vill gärna bli uppvaktad men brunstar inte. Röskva är bara kär :-D Jörp fick ett ryck och ville pussas en stund. Annars är det inte mycket som händer. Men som vanligt är det kul att ta bilder.


Nu har Freydís och Vina åkt hem. Dugga åker i dag. Det blir tomt när "mina" tjejer åker. Man fäster sig vid dem trots att man vet att de skall åka och att de inte är mina. Men med så många underbara ston som jag har haft (och har) här i sommar så är det svårt att inte fästa sig. I dag blev jag så varm i hjärtat när jag kom. -Hej Sokka stumpan, sa jag med mjuk röst. Då smågnäggade hon till mig och kom fram. Ojojo då fylldes mina ögon med tårar. Hon är för härlig!


Här kommer dagens bildskörd.



Killarna i hingst och valackhagen. Bilden är tagen i förrgår då vi hade ett dramatiskt väder. Sol och sekunden senare ösregn och åska och halv storm.


Hildir kommer för att hälsa.


Spænir vill gärna hälsa på matte.


Lilla Vanlij ger sig inte utan hon skall ligga och ruva fram en omgång kycklingar till. Jaja vi kan behöva lite fler :-D


Flocken i Mumindalen.


 
Jörp och Tjaldur pussas lite.



Saga och Tjalle snackar.


Jäsp, vi ligger faktiskt här och vilar.

 
Jag kan inte motstå att ta bilder på Röskva. Hon är så häftigt tecknad och gör sig så bra på bild.

Dimma ligger och vilar hon med. Kommer jag för tidigt tro?

Dimma knallade fram mitt framför sig och gjorde morgontoaletten :-D


/Åsa

Av Åsa Jensen - 27 juli 2007 08:27


I gårkväll sent satt jag och skrev ett långt fin inlägg med bilder och allt. När jag höll på med sista bilden så hängde sig datorn *morrar högt*. Det var bara att stänga av skiten och inse att allt försvann. Ni kan räkna med att fula ord flög ut ur munnen. Jag brydde mig inte om att det blev 5 kr i svärburken. Arvid låg i sin säng och hade inte somnat. Efter min harrang sa han: -Mamma, det blir 5 kr! *ler* När Arvid har varit hos sin pappa har han i bland med sig runt 100 kr som kommer från svordommar. Då vet jag att de har lastat hästar :-D


Nåväl nu till Tjaldur och hans ston. Det är väl det ni sitter och väntar på. Alla stona går nu på en kulle och i en hyfsat samlad flock. Tjaldur är nöjd att ha alla samlade. Han och Röskva är mycket intresserade av varandra. Men ännu är hon inte i brunst vad jag har sett. Men det kan inte vara långt borta. Saga, Röskva och Sokka är de som står i tur att brunsta. Men förhoppningsvis så kommer inte Sokka i brunst utan är dräktig. Jörp har inte kommit i brunst och skulle varit det nu runt 23-25 juli. Hittils ser det lovande ut.


Tibrá skall brunsta om runt den 28:e om hon inte har tagit sig. Likaså Dugga.

Sedan är det ett hopp ända tills 10 augusti då jag måste hålla ögonen på Dimma.


Nähä nu är det dags för lite bilder!

Titta vad jag såg när jag klev ur bilen. De går på samma kulle!


Mysiga Tibrá kommer gärna fram och gosar. Underbara du!


Men hallå, titta på oss högresta vackra svarta flickor!

Vordís och Saga har hittat varandra.


Det är inte lätt att ta bilder när man har en musblackskäck som står precis framför, bredvid eller flåsandes i nacken. Jag och Sokka har blivit riktiga bästisar efter den korta stalltiden och omvårdnaden.


Jörp har väl blivit lite rund om magen va? Flughuvan sitter där den sitter.


Röskva vill också komma och hälsa. Är hon inte söt?!


Hej vilket toppenställe jag är på. Med en snygg kille! *röskva hälsar hem*


Åh här är härligt!


Mörka maffian!



Kolla in Dimmas slätstrukna öron. Här skall ingen komma nära min kille. Nu är det min tur att stå nära!


Vi får se om det blir nya bilder i dag. För hör och häpna här REGNAR DET!

Konstigt va? *grimaserar*


/Åsa

Av Åsa Jensen - 25 juli 2007 21:37


Efter 12 klarnade det upp här i dag och blev en helt ok dag i alla fall.


Men Arvid är ledsen över att det inte är badväder. Han som har lärt sig simma och allt. Jag förstår honom. Funderar nu på att ta honom och Anders och åka till Lalandia i början på nästa vecka. Vi får se om det går hem hos Anders först :-D


Inga bilder i dag, tyvärr. Våran eminenta kamera var i väg på annat jobb. Plåtade grävmaskiner (säger jag grävskopor blir Anders svart i ögonen).


Det är tre läger i hagen kallad Mumindalen. Saga har tagit ledningen över Vordís och Röskva och håller till på ena kullen. På andra sidan diket finns Hetja med sina, Dimma och Tibrá. Sokka, Jörp, Dugga och Drottning huserar på övriga delen. Tjalle är med dem som är brunstiga och villiga att ge honom lite närhet. Kvar i Jettadalen är Sæla, Vina och Freydís (som inte har åkt hem ännu).


Inga skador eller annat. Allt flyter på bra. Oerhört skönt. Sokka ser mycket fin ut på sina ben.


I morgon blir det bilder, det är ett löfte :-D


/Åsa


Av Åsa Jensen - 23 juli 2007 21:48



... i Tjaldurs stoflock.


I dag var Stefan från Sjöberga Islandshästar och hämtade hem Tindra som är dräktig. Med sig hade han då Röskva, för varför köra med tom transport ner från Linköping. Han tar ju då enkelt med sig Röskva och Vordis hem sedan när de är färdiga.


I går kom vackra Saga. Hon är verkligen snygg och pampig. I hopsläppet med de andra gick mycket bra. Och även i dag när Vordis och Röskva fick komma in så gick det mycket smidigt. Ingen har några sår eller skador. Oerhört skönt.


Regnet har vräkt ned här i natt så det är ingen bäck längre i hagen. Det är en fors!


Här kommer gårdagens bilder. I dag vågade jag inte ta med mig kameran ut för det spöregnade och den är dyr :-D


Anette och sin Saga.


Taldur har fått syn på snyggingen Saga!


Saga har sagt att hon inte är så intresserad.

Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. Det nosades och Saga talade om att hon är INTE brunstig ännu! 


Tjalle rullar sig ren efter Sagas dusch av kiss *uäck*


/Åsa


Av Åsa Jensen - 21 juli 2007 12:42


Hej!


Nu har Dimma kommit och i morgon kommer Saga.


Allt bara rullar på och stona sköter sig som vanligt. Men det är tre ston som inte bara låte sig betäckas. De fightas ordentligt mot Tjalle innan. När han väl har hoppat upp så står de långt ifrån still. Han har ett himla jobb med dem. Jag ser nu att han dessutom har gått ned i vikt. Så fort han får lite extrajobb så rasar kilona. Mager är han inte men nu måste han lägga på sig. Förhoppningsvis så går de ur brunst i mitten på nästa vecka och då lugnar det ju ner sig.


Jag och Anders skall snart rusa iväg på bröllop.... och nej, det är inte vi som skall gifta oss. Då hade jag inte suttit här och bloggat. Jag hade käkat upp mina naglar och sprungit fram och tillbaka på toa :-D


Bilder kommer här bara för er.....


/Åsa


Dimma som låter sig väl smakas av det fina gräset.


Men vad är det som ligger i gräset????


Jomen det är ju bara Tjalle som rullar sig!


Ville du något??


Uppvaktning av Dimma.


Hon ville inte så nu låtsas jag som att jag inte heller vill!


Men nu är det dags vare sig du vill eller inte!


Mmmmm.....


 

 Nu står hon still och jag är 99 % säker på att den är inne.


Lillan badar.


Micko i full fart!


Smulan och Lillan gosar på köksgolvet.


Återväxten i hönsgården är räddad! Se så stora kycklingarna har blivit.




Av Åsa Jensen - 19 juli 2007 14:00


... är det ett nytt inlägg i bloggen!


Ja jag vet att det har varit dåligt det sista. Först började åskan och då vågade vi inte ha i varken datorer eller modem. Vi bor på en kulle och då händer det grejer kan ni tro. Flera dagar var det till och från med vädret så vi fick helt enkel acceptera att vara datorlösa ett tag.

Efter det så var det tiden som någon tidstjuv hade tagit. Jag antar att ni också varit ute för det någon gång..... Och här är det ju så här, hästarna i första hand sedan stoägarna :-D  Med 30 hästar att kontrollera varje dag, varav 20 stycken två gånger om dagen och vanligt jobb denna veckan så räckte tiden inte till helt enkelt.


Att förflytta 10 hästar lite drygt 2 km enkel väg tar också sin tid. När de väl skulle flyttas så uteblev några som hade lovat att hjälpa till. Anders och jag fick gå några extra vändor. Barbro, Mickie, Helena och Kalle var snälla och gick en vända när de skulle hem i går. Själv räknade jag på det att jag gick över 1 mil i går. Det kunde jag behöva :-D


Ionell (vet.) och jag jobbade på så svetten lackade i stallet. Att ultaljuda är ingen dans på rosor. Huamej vad en del ston är brötiga och verkligen inte vill! Jag kan i och försig förstå det. Men för lilla mig är det tungt att brottas med en bastant "dam" på 350 sommarkilo som har bestämt sig för att hon INTE vill. Pang så satt Åsa som ett frimärke i spiltväggen och kände sig helt groggy efter smällen. Någon har säkert varit häftig mot detta stoet och inte tagit det lugnt vid ultaljud tidigare. Efter en lång stund senare och mycket lock och pock så gick det.


Av 11 ulraljudade hästar så är det nu 9 som är dräktiga! De som är kvar är på väg in i brunst nu om ngn dag och vi skall hjälpa Tjaldur med en av dem då hon inte vill stå still och låta honom göra sitt. Det andra stoet är 18 år och då kan det ta lite tid. Men vi hoppas att det skall gå fint ändå. Helt fantastiskt skönt att se att Tjalle har så gott resultat hittils. Så i hans nya stoflock som skall organiseras i hop i helgen är det nu 8 tjejer. 6 av dem har kommit lite senare och behöver någon eller några veckor på sig.


Sokka som behöver skötsel varje dag och skall inte gå ute när det är blött får antagligen åka hem. En lösning kan vara att Tjalle kommer till henne om hon brunstar om, då hon bor nära. Vi får tänka ut en bra lösning och se om det funkar.


Som sagt eftersom det har kommit en hel del eftersläntare så blir Tjaldur kvar tills han blir färdig här, ca mitten av augusti. Roligt och slitigt :-D

Jag börjar bli lite sliten men Tjaldur verkar ha kul och har krut i brallan så det är väl tur att han sköter betäckningen *ler*


Ok, rapporten är över för i dag.


Hälsningar en mörbultad Åsa


Av Åsa Jensen - 12 juli 2007 22:20


... men det finns bra med torra ställen i Tjaldurhagen. Nåja helt tort är det ju inte. Det regnar ju. Men på topparna och i skogen är det inte kladdigt på marken i alla fall. Hästarna ser inte ut att ha ont av regnet. Och tur är väl det. Hoppas nu bara inte att brunsterna blir påverkade av detta regnande. Men hittils är det ju många som är betäckta och inte har brunstat om.


Tibra det nya stoet är så trevligt. Social och enkel. Hennes päls är mjuk som sammet. Precis som på min Litla-Min.


Söta Tibrá i sin hage.


Sokka betar för fullt.


Tindra står och gosar med fölet. Det finns ett helt gäng extramammor i hagen. Men Tindra är ju ledarstoet så hon har stenkoll på fölis.


Vy över delar av flocken.


Och nu kommer vi till den utlovade bilden med yxorna :-D

Ser ni att alla fyra yxor sitter tjusigt i varsin stock??? Jag lovar att det är jag som har kastat dit dem och på fyra kast satte jag alla fyra yxorna. Hihihi Älska Goland *flinar*


/Åsa

Av Åsa Jensen - 10 juli 2007 20:45


I dag har Tjaldur gått tillsammans med Tibra under dagen. Han var mycket angelägen om att komma över till de andra stona. Nu har Tibrás brunst klingat av och hon är inte intresserad av Tjalle längre. Han vill ju gå med tjejerna som uppvaktar honom. Tibrá är ju redan betäckt några gånger och nu får det vara nog för hennes del tycks han tänka. Hon själv är inte så intresserad längre heller.


Det blir en kort blogg i dag för jag har lite ord torka :-D

I bland är det bara så.


I hagen är allt lugnt i alla fall och det är ju huvudsaken.


Jo nu kom jag på en sak. Här nedan kommer jag att bjuda på några fler bilder från Gotland. Jag och Anders gjorde upp på klassiskt Vikingamanér - Holmgång! Se nedan hur det gick *sätter upp en segermin*


/Åsa



Katla står och funderar på livet.


Dugga, Tjaldur och Freydís gosar i grupp.


Tjejligan vilar under träden.


Tjalle har tagit ett annat träd. Passar på att klia ena bakbenet också.


Fölis spanar. Att leka med de andra är mycket roligare än mamma.


Så var vi då framme vid Holmgången (en gammal vikingalek).

För oss var det ingen lek även om vi hade kul.

Ja ni kan tro att de är på blodigt allvar. Båda är lika övertygade om att de skall vinna. Anders har armstyrka och jag har benstyrka inklusive balans. Vem Arvid hejar på är väl självklart - mamma!

 

Nä nu jäklar.....


Nämen ser man på... armmusklerna hjälpte inte....så synd då.... hihihi


Där damp han i backen..... för andra gången *skrattar högt*

Hört från Arvid: -Mamma slog ned dig två gånger!

Mmmm det gjorde hon (läs med en självbelåten ton)!


I morgon skall ni få höra vem som satte alla fyra yxor i trästockarna på första försöket......är ni riktigt snälla kan ni få bildbevis *flinar*


Gud vad kul det är på Gotland.....


/Åsa

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards